Sarı Yelekliler Üzerine - Slavoj Zizek


 Sarı Yelekliler hareketi bir çıkmaza girdiğimizin işareti. Bu taleplerin karşılanması için çözüm, sistemi yalnızca biraz değiştirmek olamaz. Bu taleplerin karşılanması imkansız. Bu yüzden sistemi tamamen değiştirmek zorundayız.
Dikkat edilmesi gereken ilk şey, protestocuların taleplerinin tutarsızlığı. Çevreye daha çok dikkat edilmesini istiyorlar ama aynı zamanda ilk talepleri benzin ve yakıttan alınan verginin düşürülmesi oluyor. Bir yandan gelirlerinden alınan vergilerin azaltılmasını isterken diğer yandan da daha iyi bir sağlık hizmeti talep ediyorlar vs. Yani tamamen popülist isteklerde bulunuyorlar. Bu muhtemelen yalnızca büyük bir öfke ve kızgınlık hali.
Ama kelimenin tam manasıyla ne istediklerini falan bilmiyorlar. Talepleri kesinlikle karşılanabilir değil. En azından şu andaki sistemde bunları karşılamak imkansız.
İşte bu yüzden bu protestoların çok önemli olduğunu düşünüyorum. Çünkü onlarda, var olan sistemin en iyi durumunda olduğu fikrine karşı sahip oldukları huzursuzluk ve memnuniyetsizlikle yüzleşme hali var.
Macron bugünkü düzenin bize sunabileceği en iyi seçim olabilir. İyi bir bankacı,teknotrat ve aynı zamanda sosyal demokrat duyarlılığa sahip vs…
Macron’un işin sonuna geldiği çok açık.
Ama ne olabilir? Gelin en çılgın senaryoyu düşünelim. Bir şekilde, yeni bir koalisyon,parti ya da herhangi bir yolla protestocular iktidara geçmiş olsun. Şu anki sistemle bu, muhtemelen ekonomik kriz gibi bir kriz anlamına gelirdi.
Ve bence tam da burada neyin gerekli olduğunu görüyoruz. Karşılanması imkansız talepler ve var olan sistemin sağlayabilecekleri arasında çıkmaza girmiş durumdayız.
Yalnızca ulaşım alanında değil, tamamen, yaşam tarzımızla da değişmek zorundayız ki bu taleplerin hepsi manasız hale gelebilsin.
Ne düşünüyorum biliyor musunuz? Bir yerde okumuştum, araba seri üretimini keşfeden Henry Ford, istedikleri şeyleri insanlara nasıl sağladığı sorulduğunda, şöyle zekice bir yanıt vermiş; ''Bakın ben bu işe başladığımda insanlar bir arabaları olsun istemediler.'' 
Sıradan insanlara ne istediklerini sorduğunuzda, daha az yiyen ve daha güçlü olan bir at istiyoruz vb derler. Siz onlara işlerine yarayacağını bilmedikleri şeyler sunmak zorundasınız. Bu yüzden bu sarı yelekliler protestosu çok önemli. Çünkü bizim bir çıkmaza girdiğimizi gösteriyorlar.
Bu sistem sona yaklaşıyor ve ihtiyacımız olan şey ne yalnızca kısa bir zaman için işimize yarayan popülizm ne de var olan sistemin içinde yer alan daha iyi bir teknokrasi.
Bizim yeni bir vizyon sunup radikal bir değişim yaratabilecek, yaratıcı politikacılara ihtiyacımız var. Söylemesi korkunç ama aydınlanmış bir liderliğe ihtiyacımız var.
Bunu söylemekten korkmuyorum. Halihazırdaki demokrasiye inanmıyorum. Hatta insanları kışkırtmak için bir adım daha ileri gidiyorum ve diyorum ki, pek çok solcunun inandığı temsilsiz doğrudan demokrasi anlayışına da inanmıyorum.
Benim önerim, dalga geçmiyorum, bürokratik sosyalizm. Ben devlet bürokrasisinin ya da bir çeşit toplum bürokrasisinin benim halledemediğim temel şeyleri organize ettiği bir toplumda yaşamak istiyorum. Bir şekilde su,elektrik işleri halledilir, sağlık hizmeti sağlanır vs. Bunların hepsinin nasıl işlediğini bilmeme gerek yok. Ben kendi hücremde yaşayabilirim.
Bence bu bizim geleceğimiz ve bunu mottomuz olarak belirlemekten korkmamalıyız.
Tekrar ediyorum, faydalı bir demokrasi ve bir derece de yabancılaşma.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

''her insanda bütün insan halleri vardır.''

Alemin Sırrı : Necati Bey ve Seher Hanım'ın Hikayesi